Familjeliv

torsdag 13 september 2012

Grötbullar och Grafiska grunder

Dagen började alldeles för tidigt. Det ser Tvåan till. Varje dag. Satte en deg och tänkte att man kan vända det till något gott och baka bröd till frukost. Grötbullar är ett bröd i min smak, det behöver bara jäsa i 20 min. Passar mej perfekt. Uppenbarligen passar det även Ettan perfekt eftersom han varje morgon frågar: -"Är brödet färskt?" (Vi bor vid ett bageri dessutom...) Degen till Grötbullarna är väldigt lös och kladdig men det är det värt.
Grötbullar 24 st
5 dl vatten & 3 dl havregryn kokas i 2-3 min.
100 gr smör lägges i den varma gröten.
Ljumma 5 dl mjölk
Lös upp 100 gr jäst i mjölken
1 tsk salt
0,75-1 dl sirap
15-18 dl vetemjöl

Baka ut (den lösa degen) på direkten. Det går inte att rulla bollar utan lägg upp små "högar". Låt jäsa på plåt i 20 min. Pensla med vatten och strö på havregryn (och lite flingsalt). 225 grader i 8-10 min. 
Snabbt och smidigt!

Efter brödbak och dagislämning har jag spenderat qualitytime med datorn och photoshop. På måndag är det dags för första inlämningen. Det är 10 år sedan jag pluggade senast, jag kommer knappt ihåg hur man gör... Men det ger sig nog. Förhoppningsvis kommer det snart att märkas här på bloggen att jag läser grafisk formgivning, webdesign och sånt... Låt oss hoppas.

Äntligen har Tvåans dagispärm gjorts klar... Fattar inte varför det går så trögt ibland. Pust. Men nu är den i alla fall levererad. Med kort i... Tack och lov!

I helgen är det konstrunda på Västgötaslätten. Lite av mina grejer kommer att finnas i Larv hos MatMagnus. Kul.

Allt gott! / Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar